PENGEMBANGAN ICE BREAKING UNTUK HAFALAN MUFRADAT DI MADRASAH DINIYAH
Keywords:
IceBreaking, Memorization, Vocabulary, Madrasah DiniyahAbstract
Teacher teaching vocabulary with speech method. This way can mood of student in classroom bored and ice breaking be a solution. The aim of study is ice breaking imlementation in learning and impact in student memorization. This article use a researce method descriptive qualitative. The result of study is Student more antusiast to learning vocabulary of arabic languange in answreing questions in speaking and writing test. Teacher used Ice Breaking in process learning with give less portion to kinesthetic skill and more giving ice breaking to visual-auditory skill. Impact from ice breaking implementation is making student(santri) more happy in class, increase concentration to learning arabic languange vocabulary and memorization it.
References
Adawiyah Y. R., Naimah M., dan Zuhriyah, J. (2022) Ice Breaking dalam Pembeajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Maharah Al-Kalam Ala Kampung Inggris Pare. Jurnal Jendela Pendidikan. 2(04), 536-545
Ansyah, S., Ritonga, M., & Alrasi, F. (2020). Sistem Kaji Duduak Sebagai Strategi Pembelajaran Maharah al-Qira’ah di Madrasah Batang Kabung. Arabi : Journal of Arabic Studies, 5(2), 191-200
Arfahmi, K., & Lubis, Z. (2023) Penerapan Ice Breaking dalam Pembelajaran Bahasa Arab untuk Meningkatkan Fokus Belajar Siswa SMP Swasta Pustaka. Journal on Education, 5(4). 17429-17434
Bakhtiar, M. I. (2015). Pengembangan Video Ice Breaking Sebagai Media Bimbingan Konseling Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan Konseling, 1(2),
Efendy, AF., (2005) Metodology Pengajaran Bahasa Arab. Misykat.
Fajriyyah, DF. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Bernyanyi terhadap Kemampuan Menghafal Mufradat (Kosakata) pada Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas I Materi Al-Fawaakih di MI Baitul Huda Klampisan Ngaliyan Semarang Tahun Pelajaran 2018/2019. Universitas Wahid Hasyim.
Fanani, A. (2017). Ice Breaking dalam Proses Belajar Mengajar: Learning, Routinity, Boring, Ice Breaking. Buana Pendidikan: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 6(11), 25-28
Hamid, MA. (2010). Mengukur Kemampuan Bahasa Arab untuk Studi Islam. UIN Maliki Press.
Hasbullah, Z., Tt. Syiir Bahasa Arab. Semarang: Maktabah Al Munawwar.
Hariawan, D., & Nurman, H., (2021) Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab. Sanabil.
Imron, A., & Fajriah DF., (2021). Penggunaan Metode Bernyayi dalam Menghafal Mufradat (Kosa Kata) Bahasa Arab di MI. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 41-56
Karni AS., (2009) Etos Studi Kaum Santri: Wajah Baru Pendidikan Islam. PT Mizan Publika.
Mustofa, S., (2008). Strategi Pembelajaran Inovatif . UIN Maliki Press.
Nur, MZ., (2010) Ice Breaker!. Laksana.
Rois, F., & Munawaroh, H. (2019). Peran Sentralistik Kiai dalam Mengembangkan Madrasah Diniyah di Era Milenilal. AL Ghazali, 2(1), 43-61.
Desmidar, D., Mahyudin, R., & Halim S. (2021). Efektifitas Ice Breaking dalam Mengurangi Kejenuhan peserta didik mempleajari bahasa Arab. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(2), 113-128
Mulyadi. (2010). Evaluasi Pendidikan Pengembangan Model Evaluasi Pendidikan Agama di Sekolah. UIN Maliki Press.
Slamet, Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya (2003) PT Rineka Cipta.
Soenarno A., Ice Breaker: Don’t be Tegang!! untuk Pelatihan Manajemen (2007) Yogyakarta: Andi Publisher.
Suharjuno, K., 100+ Ice Breaker Penyemangat Belajar Cet. XXXI (2014) Ilman Nafia
Sunarto, Ice Breaking dalam Pembelajaran Aktif (2012) Surakarta: Cakrawala Media.
Syah, M., (2012) Psikologi Belajar Raja Grafindo Persada.
Purwanto. (2010). Evaluasi Hasil Belajar. Pustaka Belajar.
Yeganehpour, P. (2017). Ice-breaking as A Useful Teaching Policy for Both Genders. Journal of Education and Practice.
Wahyudi, I., & Maesaroh, S. (2022) Impelementasi Ice Breaking dalam Pembelajaran Bahasa Arab di MA Assuniyyah Kencong Jember. An-Nuqthah, 2(1), 39-45